A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Диканський будинок дитячої та юнацької творчості Диканської селищної ради

Антибулінгова програма

Дата: 05.05.2023 09:11
Кількість переглядів: 10

СХВАЛЕНО

На засіданні педагогічної ради

Диканського БДЮТ

08.03.2023 протокол № 3

ЗАТВЕРДЖЕНО

Директор Диканського БДЮТ

 _________________Марина ДЄЄВА

08.03.2023

 

 

 

 

 

 

 

 

Антибулінгова програма

для учасників освітнього процесу

 Диканського будинку

дитячої та юнацької творчості

Диканської селищної ради

Полтавського району Полтавської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Диканька 2023 рік

 

 

 

 

І. Вступ

    Метою даної програми є: ознайомити учасників освітнього процесу з причинами виникнення булінгу, впливу цього явища на окрему особистість і учнівський колектив в

цілому, опрацювати практичні методи виявлення постраждалих та булерів, методи роботи з ними та профілактики даного явища.

    Програма складається з теоретичного матеріалу  і практичної складової – виявлення жертв булінгу або булерів, побудові стратегічних рішень та конкретних методів впливу на учасників булінгу, організації системної роботи в учнівському колективі.

 Завдання:

-профілактика булінгу в освітньому середовищі;

  • попередження і подолання наслідків булінгу серед вихованців БДЮТ;
  • систематизувати знання щодо взаємостосунків дітей та молоді у навчальному закладі;
  • навчитися визначати групи ризику (жертв та булерів);
  • ознайомитися з принципами організації системного протистояння булінгу у молодіжному колективі;
  • набути умінь асертивної поведінки.  

Очікуванні результати:  запобігання виникненню булінгу в освітньому середовищі.  

ІІ. Теоретичні засади

    Проблема насильства в освітньому середовищі є, нажаль, досить розповсюдженою проблемою. Дуже важливо, щоб вихованці, їх батьки та вчителі були проінформовані про це негативне явище, як його виявити, та, головне, як його уникнути.

Образливі прізвиська, глузування, піддражнювання, стусани з боку одного або групи дітей на одну дитину – є ознаками нездорових стосунків, які можуть привести до цькування – регулярного, повторюваного день у день знущання. Регулярне та цілеспрямоване нанесення фізичної й душевної шкоди стало об’єктом уваги науковців та педагогів, починаючи з 70-х років минулого століття, й отримало спеціальну назву – булінґ.

Булінґ (від англ. bully – хуліган, задирака, грубіян, «to bully» – задиратися, знущатися) – тривалий процес свідомого жорстокого ставлення, агресивної поведінки з метою заподіяти шкоду, викликати страх, тривогу або ж створити негативне середовище для людини. За даними різних досліджень, майже кожен третій учень в Україні, так чи інакше зазнавав булінґу в школі, потерпав від принижень і насміхань: 10% – регулярно (раз в тиждень і частіше); 55% – частково піддаються знущанню зі сторони однокласників; 26% – батьків вважають своїх дітей жертвами булінґу. Тому, згідно Закону України «Про освіту», Конвенції ООН про права дитини, Закону України «Про охорону дитинства», Державної цільової програми «Національний план дій з реалізації Конвенції про права інвалідів», Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькування)» активізовано роботу щодо профілактики боулінгу в освітньому середовищі.

ІІІ. Нормативна база

 

ІV. Алгоритм реалізації програми

                    Найчастіше жертвами булінґу стають діти, які мають:            

  1. Фізичні вади – носять окуляри, погано чують, мають порушення рухового апарату фізично слабкі.
  2. Особливості поведінки – замкнуті чи імпульсивні, невпевнені, тривожні.
  3. Особливості зовнішності – руде волосся, веснянки, мають надмірну худорлявість чи повноту.
  4. Недостатньо розвинені соціальні навички: часто не мають жодного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками.
  5. Страх перед школою: неуспішність у навчанні часто формує у дітей негативне ставлення до школи, страх відвідування певних предметів, що сприймається оточуючими як підвищена тривожність, невпевненість, провокуючи агресію.
  6. Відсутність досвіду життя в колективі (так звані «домашні» діти).
  7. Деякі захворювання: заїкання, дислалія (порушення мовлення), дисграфія (порушення письма), дислексія (порушення читання).
  8. Знижений рівень інтелекту, труднощі у навчанні.
  9. Високий інтелект, обдарованість, видатні досягнення.

 Форми та види булінґу

Людину, яку вибрали жертвою і яка не може постояти за себе, прагнуть принизити, залякати, ізолювати від інших різними способами.

 Найпоширенішими формами булінґу є:

  1. Словесні образи, глузування, обзивання, погрози,
  2. Образливі жести або дії,
  3. Залякування за допомогою слів, загрозливих інтонацій, щоб змусити жертву щось зробити чи не зробити,
  4. Ігнорування, відмова від спілкування, виключення з гри, бойкот,
  5.  Вимагання грошей, їжі, речей, умисного пошкодження особистого майна жертви,
  6. Фізичне насилля (удари, щипки, штовхання, підніжки, викручування рук, будьякі інші дії, які заподіюють біль і навіть тілесні ушкодження),
  7. Приниження за допомогою мобільних телефонів та Інтернету (СМС, соцмережі,

повідомлення, електронні листи, образливі репліки і коментарі в чатах і т.д.),

  1. розпускання чуток і пліток.

   Види булінґу можна об’єднати в групи:

  • словесного (вербального),
  • фізичного, соціального (емоційного)
  • електронного (кібербулінґ) знущання, які часто поєднуються для більш сильного впливу.

70% знущання відбувається словесно: принизливі обзивання, глузування, жорстока критика, висміювання та ін. На жаль, кривдник часто залишається непоміченим та непокараним, однак образи не залишаються безслідними для «об’єкта» приниження. Фізичне насильство найбільш помітне, однак складає менше третини випадків булінґу (нанесення ударів, штовхання, підніжки, пошкодження або крадіжка особистих речей жертви та ін.).

Найскладніше зовні помітити соціальне знущання – систематичне приниження почуття гідності потерпілого шляхом ігнорування, ізоляції, уникання, виключення.

Сьогодні набирає обертів кібербулінґ. Це приниження за допомогою мобільних телефонів, Інтернету. Діти реєструються в соціальних мережах, створюють сайти, де можуть вільно спілкуватися, ображаючи інших, поширювати плітки, особисті фотографії, тощо.

      Наслідки насилля в закладі освіти

Жертви булінґу переживають важкі емоції – почуття приниження та сором, страх, розпач і злість. Булінґ вкрай негативно впливає на соціалізацію жертви, спричиняючи:

  • неадекватне сприйняття себе – занижену самооцінку, комплекс неповноцінності, беззахисність;
  • негативне сприйняття однолітків – відсторонення від спілкування, самотність, часті прогули в школі;
  • неадекватне сприйняття реальності – підвищену тривожність, різноманітні фобії, неврози;
  • девіантну поведінку – схильність до правопорушень, суїцидальні наміри, формування алкогольної, тютюнової чи наркотичної залежності.

Відповідальність, яка чекає на булера.

              Булінг, тобто моральне, або фізичне насильство, агресія, у будь-якій формі, або будьякі інші дії, вчинені з метою викликати страх, тривогу, підпорядкувати особу своїм інтересам, що мають ознаки свідомого жорстокого ставлення - тягне за собою накладення штрафу від двадцяти до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

Ті самі дії, вчинені повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, або вчинені відносно неповнолітнього, або вчинені з особливою жорстокістю - тягнуть за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Вчинення малолітніми, або неповнолітніми особами віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, правопорушення, відповідальність, за яке передбачено цією статтею,

- тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від двадцяти до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Приховування випадків булінгу педагогічним, науково-педагогічним, науковим працівником, керівником, або засновником закладу освіти, - тягне за собою накладення штрафу від п'ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян".

 Дії керівника закладу

Керівник закладу освіти повинен довести до відома здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, працівників, батьків та інших учасників освітнього процесу щодо їх обов’язку повідомляти керівника закладу про випадки булінгу (цькування), учасниками або свідками якого вони стали, або підозрюють про його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб. Відповідно до такої заяви керівник закладу видає рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб. Для прийняття рішення за результатами розслідування керівник закладу освіти створює наказом комісію з розгляду випадків булінгу (цькування) (далі – Комісія) та скликає засідання. До складу такої Комісії можуть входити педагогічні працівники, (у тому числі психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та булера, керівник закладу та інші заінтересовані особи. Якщо Комісія визнала, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, то керівник закладу освіти зобов’язаний повідомити уповноважені підрозділи органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Службу у справах дітей.

У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що керівник закладу освіти має повідомити постраждалого.

Рішення Комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.

Потерпілий чи його/її представник також можуть звертатися відразу до уповноважених підрозділів органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Служб у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування).

ІV.  Процедура/послідовність кроків і реагування на зафіксовані прояви насильницької поведінки щодо учнів/дорослого у БДЮТ різними сторонами.

Дитина, яка стала свідком булінгу або акту насильницької поведінки:

  1. Миттєво звернутися до будь-якого дорослого, який перебуває поблизу, з проханням допомогти зупинити ситуацію.
  2. Невідкладно повідомити керівника гуртка про випадок, що стався, якщо інцидент зафіксований серед одногрупників.
  3. Брати участь у загальних подіях групи за участі керівника гуртка та методиста щодо врегулювання психологічноемоційного клімату.

Педагогічний працівник БДЮТ, який став свідком булінгу або акту насильницької поведінки повинен:

  1. Миттєво зупинити неприйнятні дії.
  2. Дізнатися імена та прізвища учасників події. Невідкладно повідомити методиста та директора закладу про зафіксований акт насилля, надати детальну інформацію про обставини ситуації
  3. Вжити невідкладних дисциплінарних превентивних заходів: нагадати правила позашкільного закладу освіти та наслідки їх порушення.

Керівник гуртка, який дізнався про випадок булінгу з дитиною свого гуртка повинен:

  1. Заспокоїти, розрадити, нормалізувати поведінку всіх учасників акту насильницької поведінки.
  2. Визначити, чи цей випадок підпадає під визначення «булінг». Якщо цей акт насильницької поведінки не класифікується як булінг, провести розмову з учасниками події щодо її причин та запобігання такого в майбутньому. Якщо є проявом булінгу – тоді крок 3.
  3. Провести розмову з групою з метою нагадати про Антибулінгову політику ЗПО та неприпустимість булінгу у БДЮТ.
  4. У той же день повідомити батьків суб’єкта і об’єкта булінгу про ситуацію під час особистої зустрічі.
  5. У той же день повідомити про ситуацію, що сталася, в батьківській групі з обмеженим доступом, без вказування імен і прізвищ учасників.
  6. У той же день повідомити методиста і директора БДЮТ про випадок булінгу у групі.
  7. У той же день зафіксувати випадок булінгу в Журналі щоденного обліку роботи методиста.
  8. Розробити план індивідуальної роботи з групою, де трапилися випадки булінгу, для нормалізації психологічного клімату, а також провести індивідуальну роботу з учасниками акту насильницької поведінки.
  9. Усі подальші дії педагогічного колективу БДЮТ регулює Політика вирішення конфліктів у закладі «Кроки до безпеки».

V. Кроки батьків:

Батьки дитини, яка поскаржилася на булінгову поведінку щодо неї:

  1. Повідомити керівника гуртка про скарги дитини і підозри на булінг, переконатися, що у БДЮТ зафіксований і мав місце випадок булінгу, про який розказує дитина.
  2. Обговорити скарги дитини на випадок насильницької поведінки щодо неї під час особистої зустрічі з керівником гуртків і методистом БДЮТ.
  3. Поговорити з дитиною про неможливість проявів в ЗПО випадків булінгу та необхідність нормалізації психоемоційного стану дитини і психологічного клімату в групі.
  4. Зустрітися з психологом відділу освіти щодо усунення наслідків булінгу.
  5. У разі рекомендацій психолога звернутися до позашкільного психолога чи психотерапевта. У цьому випадку регулярно повідомляти психолога відділу освіти про етапи і результати  роботи.
  6. Відвідати щонайменше 2 зустрічі з психологом відділу освіти задля профілактики виникнення в подальшому таких випадків.
  7. Постійно надавати й отримувати зворотний зв’язок щодо емоційного стану дитини.

        Батьки дитини, у якої зафіксували булінгову поведінку:

  1. Прийти на зустріч із керівником гуртків, методистом БДЮТ та отримати детальну інформацію стосовно проявів дитини та обставин ситуації, що склалася.
  2. Ознайомитись із записом у Журналі щоденного обліку роботи методиста та Політикою вирішення конфліктів у БДЮТ. У разі відмови витяг із журналу з описом ситуації надсилають на поштову адресу батьків рекомендованим листом чи на електронну пошту вказану у договорі. Політика конфліктів починає діяти з 4 етапу.
  3. Поговорити з дитиною про неприпустимість булінгу та необхідність нормалізації психоемоційного стану дитини і психологічного клімату в групі.
  4. Співпрацювати з методистом БДЮТ щодо усунення наслідків булінгу. Відвідати щонайменше 2 зустрічі з психологом відділу освіти задля профілактики виникнення в подальшому таких випадків.
  5. Звертатися до позашкільного психолога чи психотерапевта за рекомендацією методиста БДЮТ чи за власним бажанням. У такому разі регулярно повідомляти шкільного психолога про етапи та результати роботи.
  6. Постійно надавати й отримувати від керівника гуртків зворотний зв’язок щодо емоційного стану дитини.

VI. Кроки методиста щодо роботи з усіма залученими учасниками булінгу:

  1. У той же день зафіксувати випадок булінгу в Журналі щоденного обліку роботи методиста зі слів керівника гуртків, дитини – об’єкту/суб’єкту булінгу, батьків, інших сторін учасників випадку булінгу.
  2. У співпраці з керівником гуртків розробити план індивідуальної роботи з групою для нормалізації психологічного клімату, а також провести індивідуальну роботу з учасниками акту насильницької поведінки.
  3. Провести щонайменше 2 зустрічі з батьками обох сторін конфлікту щодо усунення наслідків та профілактичних заходів.
  4. У разі потреби, рекомендувати батькам звернутися до позашкільного психолога чи психотерапевта. У цьому випадку регулярно підтримувати контакт із позашкільними спеціалістами та обмінюватися інформацією, коригувати план індивідуальною роботи з учасниками акту насильницької поведінки.
  5. Ввести спостереження за всіма учасниками булінгу, акумулювати та аналізувати інформацію від керівника гуртків, батьків тощо до повного відновлення сприятливого психологічного клімату у групі та емоційного стану дітей.

             VII. Кроки керівника гуртків і методиста щодо роботи зі

                  свідками/пасивними учасниками булінгу:

  1. Провести розмову-нагадування з групою дітей щодо неприпустимості проявів булінгу і насильницької поведінки в БДЮТ.
  2. Провести позапланові групові активності, під час яких діти проявляють себе з менш звичних сторін, мають змогу зблизитися та налагодити відносини.

VІІІ. ПОРЯДОК подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності)

          заяв про випадки булінгу (цькуванню) в закладі

 

    1. Цей Порядок розроблено відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)».
    2. Цей Порядок визначає процедуру подання та розгляду заяв про випадки булінгу (цькуванню).
    3. Заявниками можуть бути здобувачі освіти, їх батьки/законні представники, працівники та педагогічні працівники закладу та інші особи.
    4. Заявник забезпечує достовірність та повноту наданої інформації.
    5. У цьому Порядку терміни вживаються у таких значеннях:

Булінг (цькування) – діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

    • систематичність (повторюваність) діяння;
    • наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);
    • дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

 

Подання заяви про випадки булінгу (цькуванню)

  1. Здобувачі освіти, працівники та педагогічні працівники, батьки та інші учасники освітнього процесу, яким стало відомо про випадки булінгу (цькування), учасниками або свідками якого стали, або підозрюють його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб зобов’язані повідомляти керівнику закладу.
  2. Розгляд та неупереджене з’ясування обставин випадків булінгу (цькування) здійснюється відповідно до поданих заявниками заяв про випадки булінгу (цькування) (далі – Заява).
  3. Заяви, що надійшли на електронну пошту закладу отримує секретар, яка зобов’язана терміново повідомити керівника закладу та відповідальну особу.
  4. Прийом та реєстрацію поданих Заяв здійснює відповідальна особа, а в разі її відсутності – особисто керівник закладу або його заступник.
  5. Заяви реєструються в окремому журналі реєстрації заяв про випадки булінгу (цькування).
  6. Форма та примірний зміст Заяви оприлюднюється на офіційному вебсайті закладу.
  7. Датою подання заяв є дата їх прийняття.
  8. Розгляд Заяв здійснює керівник закладу з дотриманням конфіденційності.

Відповідальна особа

  1. Відповідальною особою призначається працівник закладу освіти з числа педагогічних працівників.
  2. До функцій відповідальної особи відноситься прийом та реєстрація Заяв, повідомлення керівника закладу.
  3. Відповідальна особа призначається наказом керівника закладу.
  4. Інформація про відповідальну особу та її контактний телефон оприлюднюється на офіційному веб-сайті закладу.

Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування)

  1. За результатами розгляду Заяви керівник закладу видає рішення про проведення розслідування випадків булінгу (цькування) із визначенням уповноважених осіб.
  2. З метою розслідування випадків булінгу (цькування) уповноважені особи мають право вимагати письмові пояснення та матеріали у сторін.
  3. Для прийняття рішення за результатами розслідування керівник закладу створює комісію з розгляду випадків булінгу (цькування) (далі – Комісія) та скликає засідання.
  4. Комісія створюється наказом керівника закладу.
  5. До складу комісії можуть входити педагогічні працівники (у томі числі психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та булера, керівник закладу та інші заінтересовані особи.
  6. Комісія у своїй діяльності керується законодавством України та іншими нормативними актами.
  7. Якщо Комісія визначила що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, то керівник закладу освіти зобов’язаний повідомити уповноважені органи Національної поліції (ювенальна поліція) та службу у справах дітей.
  8. У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що керівник закладу освіти має повідомити постраждалого.
  9. Рішення Комісії приймаються більшістю її членів та реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.
  10. Потерпілий чи його/її представник можуть звертатися відразу до уповноважених органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та службу у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування).
  11. Батьки зобов’язані виконувати рішення та рекомендації Комісії.

Терміни подання та розгляду Заяв

  1. Заявники зобов’язані терміново повідомляти керівнику закладу про випадки булінгу (цькування), а також подати Заяву.
  2. Рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб видається протягом 1 робочого дня з дати подання Заяви.
  3. Розслідування випадків булінгу (цькування) уповноваженими особами здійснюється протягом 3 робочих днів з дати видання рішення про проведення розслідування.
  4. За результатами розслідування протягом 1 робочого дня створюється Комісія та призначається її засідання на визначену дату але не пізніше чим через 3 робочих дні після створення Ком
  5. Керівник закладу зобов’язаний повідомити уповноважені органи Національної поліції (ювенальна поліція) та службу у справах дітей про кваліфікований Комісією випадок булінгу (цькування) протягом одного        дня.

 

IХ. Кроки працівників школи:

Працівник БДЮТ, який зазнав булінгу від дитини/групи дітей:

  1. Назвати неприйнятну поведінку «булінгом» і нагадати про недопустимість проявів булінгу у БДЮТ.
  2. Повідомити методиста БДЮТ про випадок булінгу.
  3. Підтвердити письмово випадок булінгу відповідною заявою.
  4. Повідомити директора БДЮТ про цей випадок.

Х. Для успішного попередження та профілактики насильницької

     поведінки, в т.ч. булінгу у БДЮТ, виконуються такі дії:

  • Співробітники БДЮТ здійснюють регулярний нагляд (моніторинг) в коридорах і зонах спільного користування (вбиральні, ігрових зонах, рекреаціях).
  • Використання Інтернету в БДЮТ є максимально керованим.
  • Вихованцю БДЮТ залишати територію закладу після прибуття і до закінчення заняття згідно розкладу занять можна лише за відповідної заяви батьків і за згодою адміністрації БДЮТ.
  • БДЮТ навчає персонал навичкам ненасильницького спілкування у вигляді лекцій, тренінгів, практичних занять.
  • В освітню програму включено профілактичні тренінги, психологічно-рольові ігри за темами толерантності, профілактики конфліктів та булінгу.
  • У практиці БДЮТ проведення масових заходів, до яких залучаються батьки, члени родин, громадські діячі, мешканці селища: благодійні ярмарки та волонтерські акції; святкові заходи до Дня сім’ї та Дня матері; новорічне шоу та інше.
  • Керівник гуртків постійно впливає на соціально-психологічний клімат класу, планує та проводить командоутворюючі ігри, заняття і вправи серед дітей.
  • Методист БДЮТ веде регулярну корекційну роботу впродовж навчального періоду з окремими групами дітей, окремими дітьми щодо дотримання ними толерантності, уникнення проявів насильницької поведінки.
  • Методист БДЮТ, відповідно до затвердженого плану роботи, досліджує психологічний клімат у різних гуртках, групову динаміку, емоційний стан дітей, проводить соціометрію для отримання інформації про взаємовідносини серед дітей. Отриману інформацію використовує для формування та корегування подальшої роботи.
  • Методист БДЮТ шляхом спостереження та аналізу розпізнає в дітей і працівників ЗПО проблеми в міжособистісному спілкуванні адаптації до навчального колективу і надає їм своєчасну соціальну-психологічну допомогу.
  • БДЮТ проводить просвітницьку роботу з батьками щодо уникнення та розпізнавання насильницької поведінки до дитини/дитиною, допомогти дитині в разі проявів булінгу.
  • Кожний керівник гуртків проводить 3 заняття в рік, присвячені профілактиці булінгу та насильству. На першому – знайомить із Антибулінговою політикою, на решті – опрацьовує з дітьми різні схеми дій у тій чи іншій ситуації.
  • На початок навчального року (впродовж серпня) для працівників БДЮТ проводять ознайомчу зустріч щодо Антибулінгової політики і надають чіткі інструкції та роз’яснення стосовно протидії, реагування та профілактики насильницької поведінки у ЗПО.
  • На початок навчального року в батьківських групах у соціальній мережі розміщується для ознайомлення короткий витяг  Антибулінгової політики БДЮТ.
  • У жовтні відбувається просвітницький семінар для батьків для ознайомлення зі стратегіями батьківської поведінки в тих чи інших неприйнятних ситуаціях.
  • Методист БДЮТ постійно цікавиться інформацією про можливі інші профілактичні заходи, а також методи роботи як із кривдниками, так і з жертвами булінгу, проводить самостійно або запрошує зовнішніх спеціалістів для навчання педагогів БДЮТ практикам профілактики булінгу та роботи з випадками булінгу.
  • На сайті БДЮТ розміщено витяг з Антибулінгової політики.

 

 

 

 

ХІ. Додатки

У 2019 році набрали чинності норми закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», який визначає поняття булінгу. Напередодні початку нового навчального року Міністерство юстиції України продовжує інформування в рамках кампанії #СтопБулінг.

Булінг (bullying, від анг. bully — хуліган, забіяка, цькування) — це діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Ознаки булінгу

Типовими ознаками булінгу є:

  • систематичність (повторюваність) діяння;
  • наявність сторін — кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі;
  • наслідки у вигляді психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страху, тривоги, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

Види булінгу

Людину, яку вибрали жертвою, намагаються принизити, залякати, ізолювати від інших різними способами. Найпоширенішими видами булінґу є:

  • фізичний (штовхання, підніжки, зачіпання, бійки, стусани, ляпаси, нанесення тілесних пошкоджень);
  • психологічний (принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, міміка обличчя, поширення образливих чуток, ізоляція, ігнорування, погрози, жарти, маніпуляції, шантаж);
  • економічний (крадіжки, пошкодження чи знищення одягу та інших особистих речей, вимагання грошей);
  • сексуальний (принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, прізвиська та образи сексуального характеру, зйомки у переодягальнях, поширення образливих чуток, сексуальні погрози, жарти);
  • кібербулінг (приниження за допомогою мобільних телефонів, Інтернету, інших електронних пристроїв).

Як відрізнити звичайний конфлікт від булінгу

Варто пам’ятати, що не кожен конфлікт є булінгом. Цькування — це тривалі, повторювані дії, а одинична сутичка між учасниками таким не може вважатися.

Наприклад, якщо друзі посварилися та побилися чи діти разом весело штовхалися, але одна із них впала і забилася — це не вважається булінгом. Проте, якщо однолітки на чолі з булером регулярно насміхалися, принижували або ховали та кидали речі дитини, штовхали, не вперше нецензурно обзивали та били, викладали в соцмережі непристойні чи відфотошоплені знімки дитини — потрібно негайно діяти.

Що робити, якщо ваша дитина стала жертвою булінгу

Зберігайте спокій, будьте терплячими, не потрібно тиснути на дитину. Поговоріть з нею, дайте їй зрозуміти, що ви не звинувачуєте її в ситуації, що склалася, готові її вислухати і допомогти.

Запитайте, яка саме допомога може знадобитися дитині, запропонуйте свій варіант вирішення ситуації. Поясніть дитині, до кого вона може звернутися за допомогою у разі цькування (психолог, вчителі, керівництво школи, старші учні, батьки інших дітей, охорона, поліція).

Повідомте керівництво навчального закладу про ситуацію, що склалася, і вимагайте належного її урегулювання. Підтримайте дитину в налагодженні стосунків з однолітками та підготуйте її до того, що вирішення проблеми булінгу може потребувати певного часу.

У разі, якщо вирішити ситуацію з булінгом на рівні школи не вдається — повідомте поліцію.

Що робити, якщо ви стали свідком булінгу

  1. Втрутитися і припинити цькування — булінг не слід ігнорувати.
  2. Зайняти нейтральну позицію в суперечці — обидві сторони конфлікту потребують допомоги.
  3. Пояснити, які саме дії вважаєте булінгом і чому їх варто припинити.
  4. Уникати в спілкуванні слів «жертва» та «агресор», аби запобігти тавруванню і розподілу ролей.
  5. Повідомити керівництво навчального закладу про ситуацію, що склалася, і вимагати вжити заходів щодо припинення цькування.

Ситуації з фізичним насильством потребують негайного втручання.

Що робити, якщо ваша дитина агресор

  1. Відверто поговоріть з дитиною про те, що відбувається, з’ясуйте мотивацію її поведінки.
  2. Уважно вислухайте дитину, з повагою поставтеся до її слів.
  3. Поясніть дитині, що її дії можуть бути визнані насильством, за вчинення якого настає відповідальність.
  4. Чітко і наполегливо попросіть дитину припинити таку поведінку, але не погрожуйте обмеженнями і покараннями. Повідомте їй, що будете спостерігати за її поведінкою.
  5. Зверніться до шкільного психолога і проконсультуйтеся щодо поведінки своєї дитини під час занять — агресивна поведінка і прояви насильства можуть бути ознакою серйозних емоційних проблем.

Яка роль відведена педагогічним працівникам у запобіганні та протидії булінгу

Керівник закладу освіти зобов’язаний створити у закладі освіти безпечне освітнє середовище, вільне від насильства та булінгу. Крім того, керівник:

  • розробляє, затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;
  • розглядає заяви про випадки булінгу (цькування) та видає рішення про проведення розслідування;
  • вживає відповідних заходів реагування;
  • забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг учням, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування);
  • повідомляє органам Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти.

Також Закон зобов’язує педагогічних працівників негайно повідомляти керівників закладів освіти про виявлені факти булінгу (цькування) серед школярів.

Яка відповідальність за вчинення булінгу

До прийняття змін до законів щодо протидії булінгу (цькуванню) відповідальності за його вчинення в Україні не існувало. З прийняттям нового закону було запроваджено адміністративну відповідальність. Відтепер вчинення булінгу (цькування) стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу карається штрафом від 850 до 1700 грн або громадськими роботами від 20 до 40 годин.

Такі діяння, вчинені повторно протягом року після або групою осіб караються штрафом у розмірі від 1700 до 3400 грн або громадськими роботами на строк від 40 до 60 годин.

У разі вчинення булінгу (цькування) неповнолітніми до 16 років, відповідатимуть його батьки або особи, що їх заміняють. До них застосовуватимуть покарання у вигляді штрафу від 850 до 1700 грн або громадські роботи на строк від 20 до 40 годин.

Окремо передбачена відповідальність за приховування фактів булінгу (цькування). Якщо керівник закладу освіти не повідомить органи Національної поліції України про відомі йому випадки цькування серед учнів, до нього буде застосоване покарання у вигляді штрафу від 850 до 1700 грн або виправних робіт до одного місяця з відрахуванням до 20% заробітку.

 

Куди звертатися за більш детальною консультацією та роз’ясненнями

Якщо у вас залишились питання з данного приводу, будь ласка, телефонуйте до контакт-центру системи безоплатної правової допомоги за номером 0 (800) 213 103, цілодобово та безкоштовно в межах України. В центрах та бюро надання безоплатної правової допомоги по всій Україні ви можете отримати юридичну консультацію та правовий захист.

Важливо: діти мають право безоплатно отримати послуги адвоката (складання заяв, представництво в суді).

Якщо дитині необхідна психологічна допомога — зверніться на Національну дитячу «гарячу лінію» для дітей та батьків з питань захисту прав дітей за номером 116-111.

Булінг. Види та прояви булінгу

Булінг в навчальному середовищі (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої

особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Фізичний булінг – штовхання, підніжки, зачіпання, бійки, стусани, ляпаси, небажані дотики, «сканування» тіла, нанесення тілесних ушкоджень тощо.

Економічний булінг – пошкодження, відбирання чи знищення одягу та інших особистих речей, вимагання грошей тощо.

Психологічний булінг – принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, міміки обличчя, поширення образливих чуток, ізоляція, ігнорування, погрози, жарти, маніпуляції, шантаж тощо.

Сексуальний булінг – принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, прізвиська та образи сексуального характеру, зйомки у роздягальнях, поширення образливих чуток, погрози сексуального характеру, жарти тощо.

Кібербулінг – приниження за допомогою мобільних телефонів, Інтернету, інших електронних пристроїв (пересилка неоднозначних фото, обзивання по телефону, знімання на відео бійок чи інших принижень і викладання відео в мережу Інтернет, цькування через соціальні мережі).

Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

  • систематичність (повторюваність) діяння;
  • наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);
  • дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

Типові риси учнів, схильних ставати булерами (за норвезьким психологом Д. Ольвеусом):

  • відчувають сильну потребу панувати й підпорядковувати собі інших учнів або учениць, переслідуючи власні цілі;
  • імпульсивні; часто зухвалі та агресивні в ставленні до дорослих (передусім батьків і вчителів);
  • не виявляють співчуття до своїх жертв; - зазвичай фізично сильніші за інших.

Типові риси потерпілих (жертви булінгу):

  • полохливі, вразливі, замкнуті, соромливі; часто тривожні, невпевнені в собі, мають низьку самооцінку; схильні до депресії;
  • часто не мають жодного близького друга або близьку подругу та успішніше спілкуються з дорослими, ніж із однолітками; - можуть бути фізично слабшими за своїх ровесників.

Типові риси спостерігачів:

  • відчуття провини;
  • відчуття власного безсилля;
  • небажання/нерозуміння власної ролі.

Ці риси є водночас і причиною, і наслідком булінгу.

Деякі психологи фіксують увагу не стільки на індивідуальних властивостях дитини, скільки на її  місці в групі. Ті діти, які активно не включені в групові процеси, тримаються осібно, менш товариські, як правило, є аутсайдерами і їх (інколи більш обдарованих і талановитих) не люблять у групі. У таких випадках знаходиться хтось, хто бере на себе роль виконавця групової волі. У результаті виникає булінг.

Хто може бути жертвою булінгу:

  • діти, які не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків;
  • невпевнені в собі діти, замкнуті, мовчазні;
  • діти, які уникають певних місць у школі (наприклад, на перерві сидять у класі);
  • діти, які часто не мають ні одного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками; - діти, які відрізняються від інших будь-чим.

Хто може бути агресором або агресоркою:

  • вони зазвичай фізично сильніші за інших;
  • виділяються зовнішністю, манерою поведінки, одягом;
  • вони часто зухвалі та агресивні в ставленні до дітей та дорослих; - мають досить велике коло друзів або однодумців та ін.

Хто може бути спостерігачами:

  • діти з кола кривдника або кривдниці;
  • однокласники або однокласниці; - випадкові учні або учениці; - всі, хто бачить ситуацію булінгу.

 

 

 

 

ПЛАН  ЗАХОДІВ ЩОДО ПРОТИДІЇ БУЛІНГУ НА 2022-2023 н.р.

 

Зміст роботи

Цільова аудиторія

Термін виконанн

я

Відповідальни й

Відмітка про

виконанн

я

1.

 Розміщення на веб-сайті, сторінці ФБ, дошці оголошень:

  • Телефон довіри;
  • Правила

поведінки здобувачів освіти;

  • План заходів, спрямованих на запобігання та

протидію булінгу;

  • Процедури

подання учасниками освітнього процесу заяв про випадки булінгу в закладі освіти;

  • Порядок реагування  на доведені випадки булінгу у школі та відповідальність  осіб, причетних до булінгу.

 

до 20.09.

2022 р.

Методист

 О. Жданова

 

2.

Ознайомлення учасників освітнього процесу з програмою

Ви

Протягом року

Голішевська Н.А.

 

 

 

«Вирішення конфлікту мирним шляхом. Базові навички медіації»

 

 

 

 

3.

Проходження безкоштовного курсу «Недискримінаційни й підхід у навчанні» на сайті EdEra,

«Протидія та попередження булінгу в закладах

освіти» (освітня

платформа

«PROMETHEUS»)

Педагоги школи

Протягом року

 

 

4.

Вебінар «Як розпізнати булінг у класі та знищити його як явище» 

Класні керівники

Протягом року

 

 

5.

Вебінар «Школа без дискримінації: як вчителю спілкуватися з учнівством»

Педагоги школи

Протягом року

 

 

6.

Проведення ранкових зустрічей  з метою формування навичок дружніх стосунків

Учні 1-4 кл.

Протягом року

Класоводи1-4  кл.

 

7.

Консультування класних керівників психологом, соціальним педагогом з проблемних ситуацій

Класні керівники

Протягом року

Семенюк О.О. Голішевська Н.А.

 

8.

Проведення Всеукраїнського тижня протидії булінгу

Учні, педагоги, батьки

16.09-

20.09.19

Штурмаревич О.В.

Семенюк О.О. Голішевська Н.А.

 

9.

Засідання учнівського самоврядування  « Не допускай проявів булінгу над собою. Допоможи другу»

Учнівське самоврядуванн

я

Протягом

ІІ семестру

Штурмаревич О.В.

Семенюк О.О. Голішевська Н.А.

 

10

.

Просвітницькопрофілактичний захід «Не смійся з мене» 

Учні школи

Листопад

Штурмаревич О.В.

Семенюк О.О. Голішевська Н.А.

 

11

.

Тренінг для учнів «Як не стати учасником булінгу»

Учні 5-6  кл.

Грудень

Класні керівники

Семенюк О.О.

 

12

.

Тренінг для учнів «Як не стати учасником булінгу»

Учні 7-8 кл.

Січень

Класні керівники

Семенюк О.О.

 

13

.

Тренінг для учнів «Як не стати учасником булінгу»

Учні 9-11 кл.

Лютий

Класні керівники

Семенюк О.О.

 

14

.

Тренінг для класних керівників «Подорож у безпечне життя» 

Класні керівники

Березень

Голішевська Н.А.

 

15

.

Конкурс плакатів проти насильства «Психологічне та фізичне насильство у школі. Хто має відповідати за законом?»

Учні школи

Квітень

Семенюк О.О. Голішевська Н.А.

 

16

.

Загальношкільний квест «Булінгу-НІ»

Учні, педагоги 

Квітень

Штурмаревич О.В.

Семенюк О.О. Голішевська Н.А.

Учнівське самоврядування

 

 

 

 

 

 

 

 

Наслідки булінгу Потерпілий або потерпіла

(жертва булінгу)

  • Замкнутість
  • Страх
  • Безсоння
  • Низька самооцінка
  • Агресія
  • Погіршення здоров’я
  • Тривожність
  • Залежності
  • Потрапляння під вплив
  • Самотність
  • Суїцидальні настрої та інші негативні наслідки

Кривдник або кривдниця (Булер)

  • Агресивна поведінка
  • Прояви насильства
  • Скоєння правопорушення
  • Відторгнення колом друзів, однокласників
  • Байдужість до почуттів інших
  • Невміння спілкуватися спокійно
  • Сприймається оточуючими, як агресор
  • Постійне перебування в конфлікті
  • Непорозуміння з батьками/педагогами
  • Погіршення здоров’я та інші негативні наслідки Несе адміністративну відповідальність: - Якщо є 16 років:
  • Штраф від 50 до 200 мінімумів доходів громадян (від 850 до 3 400 грн.)
  • Громадські роботи від 20 до 60 годин
  • Якщо до 16 років відповідальність несуть батьки, або особи які їх замінюють, а саме:
  • Штраф від 50 до 200 мінімумів доходів громадян (від 850 до 3 400 грн.) - Громадські роботи від 20 до 60 годин

Спостерігачі

  • Некомфортне оточуюче середовище
  • Небезпечне освітнє середовище
  • Втрата довіри
  • Втягнення в ситуацію насильства
  • Втягнення в ситуацію булінгу
  • Пригнічений стан
  • Погіршення здоров’я та інші негативні наслідки
  • Почуття провини
  • Депресія

 

 

 

 

 

 

Рекомендації, як протистояти булінгу

Здається, це відбувається зі мною. Що мені робити?

  • Поговори з дорослим, якому ти довіряєш. Це можуть бути батьки, вчитель або спортивний тренер, шкільний психолог, медіатор, старший брат/старша сестра, інші родичі. Ти не повинен/повинна протистояти наодинці.
  • Якщо тобі важко говорити, напиши про те, що відбувається, та надішли дорослому, якому довіряєш електронною поштою або месенджером.
  • Можна попросити батьків поговорити з батьками кривдника або кривдниці. Це часто допомагає вирішити проблему.
  • Дій сміливо, тримай голову високо, дивись кривднику або кривдниці у вічі, навіть якщо почуваєшся невпевнено. Мова твого тіла має нести інший меседж.
  • Ігноруй глузування та йди від кривдників. Змусь їх думати, що тобі цілком байдуже. Часто глузування закінчуються, коли агресори не отримують уваги або реакції.
  • Керуй своїми емоціями. Відчувати гнів та засмучуватись – нормально, але це надає більшої сили кривдникові або кривдниці. Багатьом допомагає рахувати до десяти, глибоко дихати або виписувати гнівні слова на папір. До того ж, ці навички стануть корисними протягом всього життя.
  • Намагайся бути серед людей, особливо на перервах та під час обіду. Уникай відлюдних «кутків» та місць, де зазвичай відбувається цькування.
  • Тримайся поруч з приятелями, які можуть захистити тебе. Подумай, на кого ти можеш розраховувати, а хто може розраховувати на тебе у подібній ситуації.
  • Якщо тебе фотографують або глузують у роздягальнях, не заходь туди разом із кривдниками.
  • Якщо ситуація дійшла до фізичної розправи, крадіжок або пошкодження речей, звертайся до поліції.
  • Не застосовуй силу або булінг у відповідь. Це лише погіршить ситуацію та може призвести до більш серйозних наслідків.
  • Якщо ти бачиш, що хтось інший страждає від булінгу, не мовчи. Пропонуй допомогу та клич дорослих.

А якщо це робить мій друг або подруга?

  • Якщо це робить друг або подруга (друзі), навіть під виглядом жартів, відмовляйся від цих стосунків. Вони самостверджується за твій рахунок. Може здаватися, що ти залишишся цілком один чи одна, але зовсім скоро у тебе з’явиться нове коло спілкування.

А якщо це відбувається в мережі Інтернет?

  • Неприємні повідомлення, коментарі, посилання на твій профіль у глузливих постах – це різновид булінгу (кібербулінг). Блокуй тих людей, які ображають тебе в Інтернеті або через мобільний телефон. Функція блокування є в електронній пошті, усіх соціальних мережах, смс та дзвінках мобільного. Також можна поскаржитися на сторінку кривдника або кривдниці адміністрації соцмережі. Якщо ти не знаєш, як це зробити, запитай у старших.
  • Не відправляй нікому інтимних зображень та повідомлень, за які ти можеш відчути сором. Навіть якщо це твійхлопець/твоядівчина, кому ти довіряєш. Пам’ятай, все що ти робиш в Інтернеті, залишається у кіберпросторі, навіть коли ми видаляємо інформацію. Це може стати джерелом для кібербулінгу.

Як покращити самопочуття та підвищити впевненість?

  • Пам’ятай, це не твоя провина. Ти не повинен/повинна соромитися того, що відбувається. Ніхто не заслуговує цькувань, і ніщо не виправдовує булінгову поведінку.
  • За даними міжнародних організацій, в Україні з булінгом стикаються 67% дітей. Багато відомих та успішних людей страждали від цього у дитинстві. Якщо ти знаєш дорослих, які пережили булінг, обов’язково поговори з ними.
  • Приєднуйся до груп, які пропонують цікаві активності та дозволяють проявляти себе. Це може бути туристичний гурток, редакція газети, шкільний парламент, ансамбль тощо. Зміна діяльності та коло однодумців покращать самопочуття та підвищать самооцінку.
  • Займайся творчістю – танцюй, співай, малюй, фотографуй, майструй – роби все, що приносить тобі задоволення та робить щасливішим/щасливішою.
  • Займайся фізичними вправами. Це підвищує тонус та рівень енергії. Отже, ти неодмінно почуватимешся краще як фізично, так і морально.
  • Знаходь час на відпочинок та достатньо спи. Розслаблення потрібне нашому тілу, мозку та психіці. Це допоможе тобі почуватися спокійніше та впевненіше.
  • Будь собою! Не дозволяй думкам однієї людини чи групи людей пригнічувати твою особистість. Не підлаштовуйся та проявляй себе.

Для взаємодії із кривдником або кривдницею можна задати наступні запитання:

  1. «Я не розумію для чого ти це сказав/сказала (зробив/зробила і т.д.)?» Якщо кривднику спокійно ставити це запитання, то він/вона може розгубиться і припинить свої напади. Як правило, кривдник або кривдниця не зможе чітко відповісти, для чого він/вона це робить.
  2. «Чому ти це визначив/визначила?»

Якщо, наприклад, дитину називають «недотепою», то поставити таке запитання: «Чому ти визначив/визначила, що я не вмію цього робити?»

  1. «Що тобі заважає?»

Наприклад, «Що тобі заважає відійти та зайнятися своїми справами?», «Що тобі заважає вчитися так само гарно, як і я?», «Що тобі заважає звернутися до мене за допомогою замість того, щоб заздрити?» тощо.

Як розпізнати дитину, яка стала жертвою булінгу?

Дитина навряд чи розповість вам про те, що її булять. Тому уважно придивіться до її поведінки та можливих зовнішніх ознак булінгу:

    • образливі або принизливі відео у соціальних мережах (кібербулінг)
    • поламані іграшки і особисті речі
    • брудний або розірваний одяг
    • розірвані зошити та підручники
    • жувальна гумка у волоссі - забруднений крейдою одяг - інші ознаки фізичних знущань.

 

 

 

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень